به قلم مهدی رضوانی
ایده کوروش به عنوان قهرمان مدارای مذهبی بر سه پیش فرض اساساً نادرست استوار است. در وهله اول ، بر برداشت غیر تاریخی از گفتمان ی باستان استوار است. در دوران باستان ، هیچ گفتمانی بر پایه مدارای مذهبی وجود نداشته است. دین عمیقا در جامعه ، در ساختارهای ی ، در زندگی روزمره جای گرفته بود. این امر در مورد دولت شهرهای سومری باستان ، در مورد دولت شهر آتن و در جمهوری روم صادق است.به ویژه برای گسترش امپراطوری ها ، مقامات مجبور بودند با مسئله ی در برگرفتن انواع ساختارهای ی را با مفاهیم مذهبی شان که در خود جای داده اند روبرو شوند.
گاهی اوقات این امر منجر به برخورد سخت با افراد تحت سلطه و تخریب معابد می شد ، اما امپراتوری ها به طور معمول مقدار معینی چندگانگی را میپذیرفتند تا به شورشی دامن نزنند. علاوه بر این ، چند خدا پرستی نوع عادی دین در دوران باستان بود که پذیرش وجود و همچنین احترام به قدرت خدایان بیگانه را آسانتر می کرد.
این تصادفی نیست که سرکوب دین غالباً با ادیان توحیدی ارتباط داشت (آزار و اذیت یهودیان و مسیحیان ، که از پذیرش خدایانی غیر از خدای خود امتناع می ورزیدند ؛ آزار و اذیت بت پرستان تحت امپراطورهای مسیحی).
آزار و اذیت اعتقادات و اعمال مذهبی معمولا به اصطلاح به اختلال و آشوب در نظم عمومی مربوط می شد (مانند مورد سرکوب باکانال((جشنواره به افتخار با خدای شراب )) در رم در 6 قبل از میلاد یا احتمالاً ممنوعیت مراسم مذهبی یهود در معبد اورشلیم توسط آنتیوخوس چهارم در سال 168 قبل از میلاد)
ثانیاً ، توصیف حکومت کوروش به عنوان حکومتی که نقطه شروع آن "رواداری" باشد ، بسیار سهل انگاری است. اگرچه در واقع ممکن است ت وی را از برخی جهات مثبت عمل گرا یا حتی ملایم توصیف کرد ، اما همچنین روشن است که کوروش یک فاتح عادی با ت معمول جنگاوری وحشیانه و اقدامات شدید بود. خواست شاه پارسی قانون بود و هیچ حق اصلی مشارکت در حکومت مجاز نبود.
ثالثاً ، مقایسه با ت آشوری در تجسم آن ت به طوریکه اساساً متفاوت از ت کوروش است اشتباه است. همانطور که خواهیم دید ، "نگرش آشوری" فقط شامل ظلم و عدم مدارا نبوده ، و کیش خدایان آشوری به مردم تحت سلطه تحمیل نشده است.
مقاله کورش کبیر، تبعیدها و خدایان خارجی برت فان در اسپک ص 3 و 4
Cyrus the Great, Exiles and Foreign Gods
A Comparison of Assyrian and Persian Policies on Subject Nations، p3,4
پایمال شدن حقوق زن در دیانت زرتشتی
جشن سده یا جشن زنده زنده سوزاندن حیوانات بی گناه در آتش برای مبارزه با اهریمن
، , ,مذهبی ,ت ,باستان ,and ,، در ,آزار و ,و اذیت ,policies on ,of assyrian
درباره این سایت