کوروش کبیر از دیدگاه بزرگان

به قلم مهدی رضوانی

ایده کوروش به عنوان قهرمان مدارای مذهبی بر سه پیش فرض اساساً نادرست استوار است. در وهله اول ، بر برداشت غیر تاریخی از گفتمان ی باستان استوار است. در دوران باستان ، هیچ گفتمانی بر پایه مدارای مذهبی وجود نداشته است. دین عمیقا در جامعه ، در ساختارهای ی ، در زندگی روزمره جای گرفته بود. این امر در مورد دولت شهرهای سومری باستان ، در مورد دولت شهر آتن و در جمهوری روم صادق است.به ویژه برای گسترش امپراطوری ها ، مقامات مجبور بودند با  مسئله ی در برگرفتن انواع ساختارهای ی را با مفاهیم مذهبی شان که در خود جای داده اند روبرو شوند.

 

گاهی اوقات این امر منجر به برخورد سخت با افراد تحت سلطه و تخریب معابد می شد ، اما امپراتوری ها به طور معمول مقدار معینی چندگانگی را میپذیرفتند تا به شورشی دامن نزنند. علاوه بر این ، چند خدا پرستی نوع عادی دین در دوران باستان بود که پذیرش وجود و همچنین احترام به قدرت خدایان بیگانه را آسانتر می کرد.

 

این تصادفی نیست که سرکوب دین غالباً با ادیان توحیدی ارتباط داشت (آزار و اذیت یهودیان و مسیحیان ، که از پذیرش خدایانی غیر از خدای خود امتناع می ورزیدند ؛ آزار و اذیت بت پرستان تحت امپراطورهای مسیحی).
آزار و اذیت اعتقادات و اعمال مذهبی معمولا به اصطلاح به اختلال و آشوب در نظم عمومی مربوط می شد (مانند مورد سرکوب باکانال((جشنواره به افتخار با خدای شراب )) در رم در 6 قبل از میلاد یا احتمالاً ممنوعیت مراسم مذهبی یهود در معبد اورشلیم توسط آنتیوخوس چهارم در سال 168 قبل از میلاد)

 

ثانیاً ، توصیف حکومت کوروش به عنوان حکومتی که نقطه شروع آن "رواداری" باشد ، بسیار سهل انگاری است. اگرچه در واقع ممکن است ت وی را از برخی جهات مثبت عمل گرا یا حتی ملایم توصیف کرد ، اما همچنین روشن است که کوروش یک فاتح عادی با ت معمول جنگاوری وحشیانه و اقدامات شدید بود. خواست شاه پارسی قانون بود و هیچ حق اصلی مشارکت در حکومت مجاز نبود.

 

ثالثاً ، مقایسه با ت آشوری در تجسم آن ت به طوریکه اساساً متفاوت از ت کوروش است اشتباه است. همانطور که خواهیم دید ، "نگرش آشوری" فقط شامل ظلم و عدم مدارا نبوده ، و کیش خدایان آشوری به مردم تحت سلطه تحمیل نشده است.

 

مقاله کورش کبیر، تبعیدها و خدایان خارجی برت فان در اسپک ص 3 و 4

Cyrus the Great, Exiles and Foreign Gods 
A Comparison of Assyrian and Persian Policies on Subject Nations، p3,4

https://www.academia.edu/3753890/Cyrus_the_Great_Exiles_and_Foreign_Gods_A_Comparison_of_Assyrian_and_Persian_Policies_on_Subject_Nations

 

   

 

 

پایمال شدن حقوق زن در دیانت زرتشتی

جشن سده یا جشن زنده زنده سوزاندن حیوانات بی گناه در آتش برای مبارزه با اهریمن

نادرستی ایده کورش قهرمان رواداری مذهبی

، ,  ,مذهبی ,ت ,باستان ,and ,، در ,آزار و ,و اذیت ,policies on ,of assyrian

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مقالک های شیردل خراسانی بورسیه تحصیلی جدید ترین مد روز وبلاگ آموزشی کنکور Knowledge = life آموزش برش و دوخت شلوار راسته مردانه و زنانه، قهوه گانودرما هزینه ثبت شرکت رسانه و فضای مجازی ودینگ مگ